Luchtruim geleidelijk aan weer open
Nadat op 15 april 2010 het grootste gedeelte van het Europees luchtruim voor alle vliegverkeer gesloten werd wegens de vulkanische uitbarstingen in IJsland, werden vanaf 19 april met mondjesmaat opnieuw vliegtoelatingen verleend. Eerst mochten lege toestellen opnieuw naar hun uitvalsbasissen gepositioneerd worden.
Vanaf 20 april werd toelating gegeven aan een aantal toestellen met passagiers te repatriëren. Ook Belgisch staatssecretaris Schouppe besliste om stapsgewijze het luchtverkeer op België opnieuw toe te laten.
Uiteraard zal het nog wel een tijd duren vooraleer de toestand volledig genormaliseerd is, op voorwaarde dat de IJslandse vulkaan niet opnieuw letterlijk roet in het eten gooit.
Zowel voor de luchtvaart in het algemeen als voor tal van bedrijven en personen betekent het voorval een echte catastrofe. Er vallen wel nog economische gevolgen van het algemeen vliegverbod te vrezen.
Wat de luchthaven Oostende-Brugge betreft, kan nu reeds met zekerheid gezegd worden, dat april 2010 met een economisch en statistisch verlies zal eindigen met tevens technische werkloosheid. Ook de pilotenopleiding zal de schade moeten inlopen. Iedereen is het erover eens dat tegen het natuurfenomeen niets kon ondernomen worden.
De sluiting van het luchtruim uit veiligheidsoverweging zal naderhand nog door veel discussies gevolgd worden. Conclusies en maatregelen voor de toekomst in gelijkaardige gevallen moeten we overlaten aan de specialisten is die materie.
Het is echter walgelijk te lezen, dat een handvol anti-luchtvaart individuen, verheugd waren met het tijdelijk staken van het luchtverkeer, inclusief de general aviation.
Al hebben de kinderen van sommigen onder hen via de pilotenopleiding en de algemene luchtvaart een job gevonden, toch blijven ze egocentrisch alleen maar ijveren voor hun obsessie, nl. alles wat luchtvaart betreft, proberen te dwarsbomen.
Als bewijs dat hun activiteiten er enkel maar op uit zijn, om de luchthaven hoe dan ook in diskrediet te brengen, hebben ze hun aandacht toegespitst op de “kleine luchtvaart”. Meer bepaald op toestellen van Ostend Air College, met name de Diamond 42: deze zouden teveel lawaai maken naar hun zin.
Economie en tewerkstelling zal hen worst wezen. Het enige wat telt is hun eigen huisje, boompje, haagje.